Een interventieplan dat wérkt

Hoe krijg je een klas met leerachterstanden weer aan het groeien? Norma de Jong kreeg het – met steun van veel collega’s – voor elkaar.

Norma de Jong (1)

“Mijn eerste baan in het onderwijs was op mijn 22e in een combinatieklas 6/7/8. Dat was zo zwaar dat ik na twee jaar dacht: ik stop ermee! In de jaren daarna heb ik van alles gedaan, maar het onderwijs bleef in mijn gedachten. Vier jaar geleden dacht ik: ik ben wat ouder, heb meer ervaring, ik ga het opnieuw proberen. En toen viel alles op zijn plaats. Ik ben in het onderwijs nu echt op mijn plek.

Meer tijd voor lezen en rekenen

Dit schooljaar ben ik gestart op het Palet: twee dagen in groep 4 en twee in groep 5. Het was bekend dat groep 4 een achterstand had met lezen. Maar na twee weken zeiden mijn duo en ik tegen elkaar: hier zit wel écht een uitdaging! En niet alleen bij lezen, ook bij rekenen!

​Samen met de ib’er, de schoolcoördinator en de interim-directeur zijn we een interventieplan gaan maken. Meer tijd voor lezen en rekenen. Maar wat moet je dan weglaten? Uiteindelijk hebben we taal en Engels voorlopig geschrapt en begrijpend lezen uitgesteld. Ook heeft mijn duo uit groep 4 mijn dagen in groep 5 overgenomen, zodat ik mijn aandacht op groep 4 kan richten.

Wat fijn dat mijn kind zo is gegroeid!

Inmiddels zijn we een halfjaar bezig. Met hulp van alle onderwijsassistenten, een vrijwilliger en een gepensioneerde collega die op vrijdag voor groep 4 staat, lezen en rekenen de kinderen drie keer per dag. En het werkt! Gemiddeld zijn ze in een halfjaar tijd driekwart jaar gegroeid. Sommigen zelfs nog meer!

De ouders houden we via het ouderportaal op de hoogte. We krijgen eigenlijk alleen maar positieve reacties. Veel ouders wisten wel dat de groep niet op niveau zat en zijn blij dat we er iets aan doen. Bij de laatste oudergesprekken zeiden er een aantal: wat fijn dat mijn kind zo is gegroeid!

Ik wil altijd meer

Toch zijn we er nog lang niet. Ik ben superblij met alle groei, maar ik wil altijd meer. En de citoscores zijn nog onvoldoende. Dus gaan we door en passen het plan al werkende aan. Zo zijn we met het oog op groep 5 nu toch begonnen met begrijpend lezen. Niet twee, maar vijf keer in de week. Want ook al is het waarschijnlijk niet haalbaar, ik wil het liefst dat alle kinderen eind dit jaar op eind groep vier-niveau zitten.”

Wil jij kinderen ook zien groeien?

Laat je gegevens achter, kom langs voor een kop koffie of thee en maak kennis met MorgenWijzer.

1800 tekens resterend

De bovenstaande (persoons)gegevens gebruiken we uitsluitend voor het beschreven doel. Lees onze privacyverklaring pagina voor meer informatie.

Illustratie in footer